Groot Omroepkoor - Rond Bernstein

Leonard Bernstein en Aaron Copland


Op zaterdag 21 oktober zingt het Groot Omroepkoor in de Utrechtse Jacobikerk Amerikaanse koorwerken. In dit Bernstein-seizoen komt natuurlijk muziek van ‘Lenny’ zelf aan bod, maar ook werk van geestverwanten. Van Barbers ‘Adagio’ tot Copland, Ives en Thompson.
 

Het overgrote deel van zijn muziek componeerde Leonard Bernstein voor vocalisten. De Westside Story natuurlijk, en vele andere musicals, maar ook een jazzy Mis en de White House Cantata. Het eerste en het laatste werk komen in het AVROTROS Vrijdagconcert nog aan bod, dit seizoen. Het Groot Omroepkoor duikt op zaterdag (!) 21 oktober in de weinig bekende Missa brevis. De noten daarvoor gaan terug op een project uit het midden van de jaren vijftig, maar pas drieëndertig jaar later voltooide Bernstein deze ‘korte mis’ (een mis zonder ‘Credo’). Een krachtig, heerlijk on-sentimenteel werk met mooie soli voor alt. Bijna jammer dat het al na een minuut of zeven voorbij is!

 

Barbers ‘Adagio for choir’

Samuel Barber werkte in 1936 het langzame deel uit zijn Tweede strijkkwartet om tot een werk voor strijkorkest. Zo populair werd deze versie, het Adagio for strings – ook Bernstein dirigeerde het – dat het fraaie origineel bijna vergeten raakte. Maar wist u dat Barber vijftig jaar geleden van hetzelfde deel ook een koorwerk maakte? Het zijn dezelfde noten, maar met de tekst van het 'Agnus Dei' is het resultaat zo overweldigend dat je wordt overvallen door de gedachte: had Barber maar een héle mis gecomponeerd…

 

Thompson, Ives en Copland

Randall Thompson was directeur van het Curtis Institute in Philadelphia waar Bernstein tegen de zin van zijn vader (‘ga jij maar gewoon klezmer spelen’) ging studeren. Terwijl Europa brandde, schreef Thompson in 1940 een ontwapenend helder maar somber Alleluia.

 

Charles Ives en Bernstein hadden gemeen dat zij geen onderscheid maakten tussen ‘hoge’ en ‘lage’ muziek. De piepjonge Ives zette een aantal psalmteksten voor koor, waarin hij de ogenschijnlijk eenvoudige muziek van de dorpskerk een nieuwe, eigenzinnige draai gaf.

 

In the beginning uit 1947 is het enige omvangrijke koorwerk van Aaron Copland: een zetting van het scheppingsverhaal uit het Bijbelboek Genesis. De componist was Bernsteins grote voorbeeld. Net als Bernsteins Missa brevis wordt In the beginning gekenmerkt door een heldere, open klank. ‘And the Lord God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul’ – het koor blaast deze laatste woorden van de tekst leven in, zingend in het hoogste register.

 

Er zijn nog kaarten voor dit concert, maar wees er snel bij:
kijk op de site van het Groot Omroepkoor

 

Greyhound-bus

zaterdag (!) 21 oktober 2017, 20.15 uur

Jacobikerk (!), Utrecht

serie: AVROTROS Vrijdagconcert

Groot Omroepkoor

Klaas Stok dirigent


Thompson Alleluia
Bernstein Missa brevis
Lauridsen O nata lux uit Lux aeterna
Copland In the beginning
Ives Psalm 150, 24, 67, 100
Carter Heart not so heavy as mine
Carter Musicians wrestle everywhere
Barber Agnus Dei

 

Groot Omroepkoor goes American:

 

 

Deel dit artikel