Hans de Vries

bas- bariton

Na zijn zangstudie begonnen te zijn aan het Twents Conservatorium bij Henk Smit, zette Hans de Vries deze voort bij Udo Reinemann te Utrecht waar hij in 1989 “cum laude” het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Voorts volgde hij verschillende cursussen o.a. bij Hans Hotter, Evalyn Lear, Jekaterina Joffel en Tom Krause. Door Dietrich Fischer Dieskau werd hij uitgekozen een speciale cursus bij hem te volgen in januari 1991. Thans wordt hij gecoacht door James McCray.

Prijzen behaalde Hans op het Hugo Wolf Concours in Stuttgart en op het Int. Vocalisten Concours in ’s-Hertogenbosch.

In Nederland is Hans vooral bekend als zanger van oratoria- en opera-concerten. Oratoria waarin we hem vaak kunnen beluisteren zijn bijvoorbeeld; Bach’s Passionen, de Messiah van Handel, de Elias en de Paulus van Mendelssohn, de Requiae van Verdi, Brahms, Mozart, Faure en Dvorak, de Schöpfung en Die Jahreszeiten van Haydn. Als concertzanger was hij te horen in België, Frankrijk, Duitsland en Finland.

Zo is hij ook een regelmatige gast bij VARA-matinees en Zaterdagmiddagconcerten in het Concertgebouw en Vredenburg. Daarnaast geeft hij ook graag recitals en werkte hij mee aan verschillende operaproducties in Nederland maar ook in Montpellier, Bordeaux, Metz, Antwerpen, Glasgow, de USA, en elders.

Zijn uitgebreide stemomvang stelt hem in staat om zowel basrollen als baritonrollen te zingen; zo zong hij zowel de Mac Beth als de Zaccharia (uit de Mac Beth van Verdi), de Nabucco zowel als de Banco (uit de Nabucco van Verdi), en de Rodrigo zowel als de Philippo (uit de Don Carlos van Verdi). In 2015 zong hij de hoofdrol in Caroline Ansinks’ nieuwste opera; Polen in Plan Zuid.

Dirigenten met wie hij werkte zijn: Riccardo Chailly, Edo de Waart, Ingo Metzmacher, Jean-Claude Malgoire, Alain Lombard en vele anderen.

Hans de Vries

1e bas