Luuk Tuinder

Luuk Tuinder voltooide de opleidingen orgel en zang aan het Groninger conservatorium. Het zwaartepunt kwam daarna op het zingen te liggen en sinds die tijd heeft hij als solist medewerking verleend aan vele concerten. Als zanger is hij vast verbonden aan het Groot Omroepkoor.

Naast zijn aktiviteiten als zanger ontwikkelde hij zich ook als dirigent. In die hoedanigheid is hij al vele jaren dirigent van het koor Amor Cantandi uit Ten Boer. Met hen voerde hij o.a. het Requiem van Mozart, het Requiem van Fauré, Petite Messe Solennelle van Rossini en de Messe Solennelle van Gounod uit. Tot bijzondere uitvoeringen mogen die van de Johannes Passion van Bach gerekend worden in 2015.

Met de COV uit Groningen voerde hij onder meer het Gloria van Vivaldi, de Messiah van Händel, de Paulus van Mendelssohn, het Magnificat van Bach en het Oratorio de Noël van Saint Saens uit.

Als dirigent van Capella Frisiae voerde hij in het voorjaar van 2011 het Requiem van Daniel de Lange en het Psalmenrequiem van Daan Manneke uit.

Sinds januari 2014 is Luuk dirigent van mannenkoor Valerius uit Emmen. Met hen maakte hij opnamen voor het EO programma Nederland zingt die in november en december 2014 werden uitgezonden.

Voorts is hij dirigent tijdens de uitvoeringen van cantate’s van J.S. Bach in Vries en Zuidhorn.

Aan huis heeft Luuk een omvangrijke leerlingenpraktijk. Met deze leerlingen geeft hij regelmatig uitvoeringen. Rond de dodenherdenking 4 mei 2015 in Vries, hebben ze de Musikalische Exequien van Schütz ten gehore gebracht.

Luuk Tuinder

2e bas