Menno van Slooten

De Nederlandse bariton Menno van Slooten studeerde aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Cora Canne Meijer. In 1991 behaalde hij diploma’s in de categorieën Lied, Opera en Oratorium. Nog tijdens zijn studie zong hij in Het Sluwe Vosje (Janácek) de rol van de Boswachter. Zijn operadebuut volgde als Ramiro in L’Heure Espagnole (Ravel) onder leiding van Ed Spanjaard. In de concertzaal zong hij de baritonpartij in Stravinsky’s ballet Pulcinella onder leiding van Lev Markiz.

Hij gaf liedrecitals en concerten bij verscheidene zomerfestivals in Zuid-Frankrijk met werk van onder anderen Schubert, Beethoven, Berlioz, Fauré, Duparc en Myriam O’Dell, alsmede baspartijen in het Stabat Mater, de Applausus Cantate van Haydn en de Koorfantasie van Beethoven. Ook organiseerde hij op uitnodiging een concert in het kader van het Internationale Ezra Pound Symposium in Frankrijk met o.a. composities van Pound zelf.

Menno van Slooten maakte deel uit van Camerata Trajectina voor een cd-productie rond muziek uit de Remonstranten-periode. Tevens verleende hij zijn medewerking aan radioconcerten van VARA, TROS en KRO, onder andere in de 3e Symfonie van Carl Nielsen, Andrea Chenier (Giordano) – beide onder leiding van Kees Bakels, L’Enfance du Christ (Berlioz) met Serge Baudo, Gianni Schicchi (Puccini) onder leiding van Alexander Rahbari en Il Mondo della Luna (Haydn) met dirigent Ádám Fischer.

In het theater zong hij de rol van Oberon in een productie van A Midsummernight’s Dream/The Fairy Queen van Shakespeare/Purcell, begeleid door oude instrumenten, met voorstellingen door heel Nederland. Meer recentelijk zong hij in een komische muziektheater-productie (2006) The Voluptuous Tango (Muldowney/Mairowitz) die met veel succes werd opgevoerd in onder meer Amsterdam en Rotterdam. In 2010 zong hij bij de tweejaarlijkse operazomer van Mosset in de Franse Pyreneeën de rol van Frère Laurent in Roméo et Juliette van Gounod.

Menno van Slooten was productiemedewerker van Radio 4 en verzorgde de vocale casting van de KRO Bijzondere Muziekproducties in de jaren 1995-1999 in het toenmalige Vredenburg te Utrecht. Hij was te gast bij het koor van De Nationale Opera en zingt freelance bij het Nederlands Kamerkoor. Sinds 2010 is hij vast verbonden aan het Groot Omroepkoor.

Menno van Slooten

1e bas