Bruckners Zesde: lofzang op de schoonheid

Markus Stenz (foto: Catrin Moritz)
Bruckners Zesde: lofzang op de schoonheid
vrijdag 8 april 2016 - 20u15
TivoliVredenburg, Utrecht - Grote Zaal
Groot Omroepkoor
Markus Stenz, dirigent
  • Radio Filharmonisch Orkest, orkest
  • Klaas Stok, koordirigent

Programma

Programma

  • Joey Roukens - Rising phenix
  • Anton Bruckner - Zesde symfonie
- AVROTROS Radio

Lofzangen op schoonheid en herrijzenis

Bruckner schreef symfonieën als kathedralen: indrukwekkende bouwwerken die eenzaam verrezen in het muzikale landschap tussen Brahms en Wagner. Zijn Zesde symfonie ontstond tussen 1879 en 1881 en werd voor het eerst uitgevoerd in Wenen op 26 februari 1899. Het is een episch en meeslepend werk, een lofzang op de schoonheid van de schepping. In het melancholieke adagio verwerkte Bruckner een van de allermooiste melodieën die hij ooit aan het papier heeft toevertrouwd.

 

Rising Phenix

Aan het Utrechtse Vredenburgplein herrees na jaren noeste bouwwerkzaamheden het oude Muziekcentrum Vredenburg in een nieuwe gedaante en onder een nieuwe naam: TivoliVredenburg . Joey Roukens (1982) schreef ter gelegenheid van de heropening het werk Rising Phenix voor koor en orkest. Op 28 november 2014 klonk de première, uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest, het Groot Omroepkoor en chef-dirigent Markus Stenz. Naar aanleiding daarvan schreef Joep Stapel in het NRC (1 december 2014) onder de kop ‘Roukens’ eclecticisme leidt tot fascinerend amalgaam’ onder meer het volgende.

 

‘De uit zijn as herrijzende feniks verwijst behalve naar dat muziekpaleis ook naar de wederopbouw van het ‘Palace of Life’, waarvan sprake is in het libretto op teksten van Henry Newbolt en Hermes Trismegistus. Ook Roukens’ muziek gaat over vernieuwing en transformatie. […]  Op het kompas van zijn intuïtie zoekt hij telkens naar een verrassende wending en de grootste uitdrukkingskracht. Laatromantiek, filmmuziek, een vleugje minimal, popachtig beukend slagwerk – Roukens’ eclecticisme is inmiddels notoir, maar het amalgaam van de invloeden die hij verwerkt is veel interessanter dan een inventaris van hun herkomst.’

 

Voorafgaand aan het concert is er om 19.30 uur een inleiding door Leonard Leutscher.

 

Deel dit artikel