Groot Omroepkoor in Het Concertgebouw (2015) (foto: Hans van der Woerd)

Wigglesworth dirigeert Mozart, Schubert en Wigglesworth

• Early Opera Company
  • Brahms Eerste strijksextet
  • Stichting Silbersee

Ryan Wigglesworth dirigeert én componeert – dat is al lange tijd geen vanzelfsprekende combinatie meer. Juist door die ‘dubbelfunctie’ is hij een misschien wel ideaal interpreet.

Maak kennis met Wigglesworths Pianoconcert!
De componist-dirigent: een combinatie die steeds zeldzamer wordt. Ryan Wigglesworth, die een decennium op de teller heeft staan bij het BBC Symphony Orchestra en ook het Radio Filharmonisch Orkest eerder naar muzikale hoogtepunten leidde, behoort binnen dat selecte kransje tot de groten. Dit seizoen brengt de maestro zijn sfeervolle en zinderende Pianoconcert voor het eerst naar Nederland.

Mozart deelt ‘opstoot’ uit
Wigglesworths verfijnde orkestratie, gevarieerde textuur en het boeiende spel met motieven wordt gereflecteerd in het werk van twee historische toondichters-met-baton. Schuberts Mis in Es vormt de kroon op zijn rijpe vocale oeuvre en etaleert zijn volmaakte beheersing in het schrijven voor koor in een eindeloze stroom melodische ideeën, rijke harmonieën, indrukwekkend contrapunt en een symfonische constructie die staat als een huis. Niet minder krachtig is de uppercut die Mozart uitdeelt met het Kyrie KV 341: een enigmatische compositie waarvan de ontstaansgeschiedenis en authenticiteit ter discussie staan, maar de uitmuntende kwaliteit zich boven elk debat verheft.

Datum:
vrijdag 19 april 2024