Componiste Mathilde Wantenaar maakt debuut in NTR ZaterdagMatinee

Mathilde Wantenaar - foto Karen van Gilst

Jong, Nederlands talent

Mathilde Wantenaar (1993) timmert, zo jong als ze is, stevig aan de weg. Ze schreef al werk in opdracht van onder andere het Nederlands Blazers Ensemble, Liza Ferschtman en vocaal ensemble Wishful Singing. In 2016 maakte zij grote indruk met de kameropera p e r s o n a r, geschreven voor het Opera Forward Festival van De Nationale Opera. Wantenaar heeft grote affiniteit met de menselijke stem en haar debuut bij de NTR ZaterdagMatinee is dan ook niet toevallig een werk voor Groot Omroepkoor a cappella.

 

Bach en Ravel als inspiratie

Wantenaars composities kenmerken zich door verstilling en verwondering, maar zij zoekt ook graag fysieke, donkere en agressieve elementen in muziek op. Ze is daarbij niet bang om zich in haar werk te laten inspireren door muzikale tradities of andere componisten: “Soms heb je als jonge componist het idee dat je verkeerd bezig bent als je muziek schrijft die lijkt op iets dat al eerder is geschreven. Maar ik denk dat dat hele schadelijke en beperkende ideeën zijn.” Voor het stuk Seufzer, dat Wantenaar schreef in opdracht van sopraan Johannette Zomer en hoboïst Bart Schneemann, liet ze zich inspireren door Bachs aria Seufzer, Tränen, Kummer, Not. “Ik vind Bach een goed voorbeeld van hoe het hart en het hoofd samensmelten. Zijn muziek is niet alleen vakmanschap, maar óók ontroerend. Dat vind ik het grootste streven als componist”. Ook Ravel is een grote inspiratiebron en zijn Strijkkwartet is één van Wantenaars favoriete stukken: “de lichtheid, de elegantie en de bewegingen wil ik ook graag beheersen en toepassen in mijn eigen muziek”.

 

Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken

Voor de tekst én titel van haar gloednieuwe werk voor het Groot Omroepkoor koos Wantenaar Herman Gorters gedicht Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken. Het gedicht riep sterke beelden bij haar op: “Ik zag voor me hoe de dichter in een stille kamer zit aan een tafel naast het raam. De zon gaat schuil achter een eindeloos uitgestrekt wit wolkendek, het is alsof alle kleur uit de wereld is getrokken, hoewel er toch veel licht is. Buiten is er leven, maar in de kamer van de dichter klinkt alles gedempt, is het alsof de tijd stil staat en de lucht is gestold. We zitten onder een stolp, glinsterende stofdeeltjes zweven traag in de lucht en ondertussen trekt de wereld langzaam aan ons voorbij. Het is fijn om er te zijn, maar tegelijkertijd ook beklemmend en eenzaam.” In Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken vertaalt zij het statische en ietwat zweverige gevoel van Gorters tekst naar een traag tempo en homofonie, alsof de tijd stil staat. Onder de kalme sfeer broeit echter “een zacht verlangende romantische onderstroom”


Goebaidoelina’s Sonnengesang

Naast Wantenaar zingt het Groot Omroepkoor o.l.v. Philipp Ahmann ook delen uit Tsjaikovski’s Negen geestelijke koorwerken en Sonnengesang van Sofia Goebaidoelina, nestrix van de moderne Russische muziek. Sonnengesang, naar een gedicht van Franciscus van Assisi, is een meditatie op de schepping, het leven en de dood waarin Goebaidoelina hoorbaar teruggrijpt op orthodoxe kerkgezangen. Ook Tsjaikovski putte uit de Slavische kerkmuziek toen hij Negen geestelijke koorwerken schreef. Het resultaat: tijdloze, statige schoonheid.

 

tekst deels op basis van de toelichting van Thea Derks

 

Maak kennis met Mathilde Wantenaar: beluister het radio-interview (Matinee Café), dat Hans Haffmans op 25 augustus 2018 met haar voerde.
 

NTR ZaterdagMatinee (klik hier voor kaarten en meer informatie)

zaterdag 23 maart 2019, 14.15 uur

Concertgebouw, Amsterdam


Groot Omroepkoor

Philipp Ahmann, dirigent

Ivan Monighetti, cello

slagwerkers uit het Radio Filharmonisch Orkest

 

Mathilde Wantenaar Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken (wereldpremière - opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee, met financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten)
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski Delen uit Negen geestelijke koorwerken
Sofia Goebaidoelina Sonnengesang

 

Deel dit artikel