Groot Omroepkoor en Maria Prudenskaya: Prokofjev en Sibelius

• Jean Sibelius Nachtelijke rit en zonsopkomst
  • Sergej Prokofjev Alexander Nevsky

Het Groot Omroepkoor en mezzosopraan Maria Prudenskaya zingen Sergej Prokofjevs historische drama Alexander Njevski. De Finse topdirigent Hannu Lintu leidt het Radio Filharmonisch Orkest.

Prokofjev
Sergej Prokofjev werkte geregeld en graag als componist voor films. In Alexander Njevski was de muziek bovendien integraal onderdeel van de gebeurtenissen in beeld. Het stuk vertelt over het leven van Alexander, Prins van Novgorod. Een dertiende-eeuwse staatsman en strijder, die het toenmalige Rusland overeind hield tegen allerhande vijanden. Gevechten op een bevroren meer, kruistochten – Prokofjev laat ze met zijn muziek tot leven komen.

Groot Omroepkoor in Alexander Njevski
Na het immense succes van de film schreef Prokofjev ook een cantateversie van Alexander Njevski. Het Groot Omroepkoor en mezzosopraan Maria Prudenskaya bezingen de heldendaden van de prins. Vol drama verklanken ze de inval van de Teutonen en roepen ze het Russische volk op sterk te zijn. Het Radio Filharmonisch Orkest staat onder leiding van Hannu Lintu. Deze Fin dirigeert bij het Groot Omroepkoor ook een werk van zijn landgenoot Sibelius. Het symfonisch gedicht Nachtelijke rit en zonsopgang nodigt uit tot een spirituele wandeltocht door de natuur.

Datum:
zondag 14 november 2021