Groot Omroepkoor in Het Concertgebouw (2015) (foto: Hans van der Woerd)

GEANNULEERD i.v.m. coronavirus – Hannes Minnaar in Saint-Saëns’ ‘Egyptische’ pianoconcert

• Dutilleux Le loup
  • Saint-Saëns Vijfde pianoconcert ‘Egyptisch’
  • Rijnvos Amérique du Sud

Zuid-Amerika en Egypte: Richard Rijnvos en Camille Saint-Saëns lieten zich door niet-Europese culturen inspireren, zonder in exotiek te verzanden. Dirigent Hans Graf combineert hun werk met een vroeg ballet van Henri Dutilleux.

Hannes Minnaar speelt Saint-Saëns
Wie verre reizen doet kan veel verhalen. Richard Rijnvos pakt de zaken graag groot aan en werkt net als de barokke meesters in bundels. De onderdelen zijn zelfstandig, maar vertonen toch een wederzijdse samenhang. Zijn nieuwste project is Grand Atlas – répresentation du monde universel en sept tableaux musicaux, een cyclus die de Zeven Werelddelen muzikaal in kaart brengt. Drie delen zijn voltooid: Azië, Noord-Amerika en Antarctica – op dit programma staat de wereldpremière van deel zes, met de focus op Zuid-Amerika.
Ook Camille Saint-Saëns ging graag op reis. Zijn Vijfde pianoconcert, hier gespeeld door Hannes Minnaar, ontstond in Luxor en heeft de bijnaam ‘Egyptisch’ opgeplakt gekregen. Die naam dankt het werk door het tweede deel, vol exotisch aandoende melisma’s.

Belle en het beest – door Henri Dutilleux
Henri Dutilleux was juist honkvast – en uiterst streng op zichzelf: zijn jeugdwerken verwees hij naar de de prullenbak. Van Le loup, als ballet nog in 1953 in het Holland Festival geprogrammeerd, mocht later alleen de suite nog worden uitgevoerd. Het complete ballet biedt een kwartier meer muziek en vertelt het verhaal van Belle en het Beest. Het is het meest toegankelijke werk dat Dutilleux heeft nagelaten. Beeldschoon.

Datum:
zaterdag 20 april 2024