Groot Omroepkoor in Het Concertgebouw (2015) (foto: Hans van der Woerd)

GEANNULEERD i.v.m. Coronavirus – Mahler Festival: Kwartetdeel en Zemlinsky’s Die Seejungfrau

• Mahler Nicht zu schnell (Quartettsatz)
  • Zemlinsky Die Seejungfrau

Liefdesrivalen Mahler en Zemlinsky in één concert. Het Radio Filharmonisch Orkest speelt Colin Matthews’ orkestbewerking van Mahlers Kwartetdeel – een jeugdwerk – en Zemlinsky’s Die Seejungfrau.

Zemlinsky
De Oostenrijkse componist Alexander von Zemlinsky was een groot bewonderaar van Mahler – en verloor zijn geliefde aan hem. De emoties daaromtrent zou hij verwerkt hebben in het symfonisch gedicht Die Seejungfrau. Met als basis het sprookje De kleine zeemeermin van Andersen schetst hij een verhaal van liefde, lijden en opoffering. Een laat-romantisch hoogtepunt, gespeeld door het Radio Filharmonisch Orkest.

Gustav Mahler
Mahler zelf komt aan bod middels het Kwartetdeel, het enig overgebleven deel van een jeugdwerk voor piano en strijkkwartet. Collin Matthews bewerkte dit melancholieke miniatuur voor orkest. Het Radio Filharmonisch Orkest wordt geleid door de jonge Finse cellist/dirigent Klaus Mäkelä.

Datum:
zaterdag 20 april 2024