Paul McCreesh: een Trauersymphonie en een groots Requiem
Programma
- Wolfgang Amadeus Mozart Kyrie KV 341
- Joseph Haydn Symfonie nr. 44 'Trauersymphonie'
- Luigi Cherubini Requiem in c
Dirigent Paul McCreesh keert voor het eerst sinds 2008 terug in de Matinee. Dit keer legt hij de link tussen de Weense klassieken Haydn en Mozart en de Franse Italiaan Luigi Cherubini.
Cherubini: Haydn-fan en model voor Beethoven
Het had maar weinig gescheeld, of Luigi Cherubini was voor altijd in het vergeetboek van de muziekgeschiedenis beland. Dat hij in de tweede helft van de twintigste eeuw een comeback maakte, dankt hij aan Maria Callas, die zijn opera Medea nieuw leven inblies, en aan dirigent Riccardo Muti, die zich onvermoeibaar voor zijn grote koorwerken inzette. Cherubini werd vier jaar na Mozart geboren, overleefde zowel Mozart als Haydn en stond in hoog aanzien bij Beethoven, die hem als de grootste componist van zijn tijd beschouwde. Zijn Requiem in c stond model voor Beethovens Missa solemnis. Zelf adoreerde Cherubini Joseph Haydn dusdanig dat hij in 1805 – vier jaar te vroeg – een Chant sur la mort de Haydn aan zijn idool opdroeg.
Cherubini's Requiem voor Lodewijk XVI
Cherubini, Italiaan van geboorte, verwierf tussen 1787 en zijn dood in 1842 een bijna pauselijke status in het Parijse muziekleven. Hij was politiek uiterst handig en schreef net zo gemakkelijk lofzangen op de revolutie als dit indrukwekkende Requiem voor de herdenking van de onthoofding van Louis XVI.