Groot Omroepkoor in Het Concertgebouw (2015) (foto: Hans van der Woerd)

Residentie Orkest in het AVROTROS Vrijdagconcert

• Petra Cini The rite of the way?
  • Ludwig van Beethoven Vierde pianoconcert
  • Dmitri Sjostakovitsj Negende symfonie

Het AVROTROS Vrijdagconcert van 29 januari 2021 vindt in verband met de maatregelen rondom het coronavirus helaas zonder publiek plaats.
NB: Dit concert wordt om 15.00 uur opgenomen en is vanaf 20.15 uur te beluisteren op NPO Radio 4. Het programma is aangepast.

Ook vandaag is het AVROTROS, dankzij snel schakelen, improviseren en de instelling om je niet van de wijs te laten brengen gelukt om een alternatief te programmeren voor een concert dat niet door kon gaan (Noord Nederlands Orkest met een dirigent en solist die niet kunnen inreizen). En wat voor een concert. Als je gevoelig bent voor symboliek, dan heeft Beethovens Vierde Pianoconcert veel te bieden. De piano begint solo, zonder begeleiding met wat zachte, verleidelijke akkoorden (dolce), waarna het minutenlang zwijgt. Je denkt als luisteraar: wanneer kom je nou terug, waar ben je gebleven, zit er nog een beetje muziek in? Natuurlijk komt de hoofdrolspeler terug, om het concert vervolgens volledig naar zijn hand te zetten, met een afwisseling van forse statements, dagdromerijen en poëtische vergezichten.
Ook Sjostakovitsj zette met zijn Negende symfonie zijn luisteraars op het verkeerde been. Kort na de Tweede Wereldoorlog verwachtten de partijbonzen een heroïsche overwinningssymfonie maar Sjostakovitsj hield het klein en subtiel. De symfonie staat dichter bij de Weense klassieken dan bij het pathos van de Sovjet-Unie.
Het openingswerk mag niet onvermeld blijven: de One Minute Symphony van de Italiaanse compositiestudent Petra Cini. Het Residentie Orkest heeft in zijn reguliere programmering ruimte gemaakt voor jonge componisten die een statement of pocketsymfonie van één minuut kunnen maken, met een volledig orkest. Petra Cini’s werk stond aanvankelijk geprogrammeerd toen het Zuiderstrandtheater dacht de draad weer te kunnen oppakken na de eerste lockdown, vandaar het optimistische karakter. Dat concert ging niet door, vandaar dat het werk vandaag zijn wereldpremière beleeft.

Datum:
vrijdag 29 januari 2021