Slobodeniouk: premières uit Zweden en Denemarken
Programma
- Karin Rehnqvist Silent earth (wereldpremière)
- Hans Abrahamsen Hoornconcert (Nederlandse première)
- Karol Szymanowski Stabat Mater
De Scandinaviërs Hans Abrahamsen en Karin Rehnqvist scheppen ongekende werelden. Dima Slobodeniouk dirigeert twee premières die we al eerder hadden willen horen.
Reiziger in een vreemd land
Van een componist met een verleden als hoornist verwacht je een hoornconcert. Maar Hans Abrahamsens Hoornconcert is geen stuk waarin virtuositeit en lyriek elkaar keurig in balans houden. De hoornist verhoudt zich tot het orkest aanvankelijk als een reiziger tot een vreemd land waarvan hij de taal niet machtig lijkt te zijn. In het tweede deel, 'stormachtig en onrustig', hoor je hoe hij ongedurig maar steeds indringender contact probeert te maken. Dat lukt pas in het derde deel, waar de partijen 'plötzlich freundlich fließend' met elkaar beginnen te communiceren. Door de geraffineerde transformatie van gespeelde verstrooidheid naar intense concentratie is het stuk met niets te vergelijken. Solist is Stefan Dohr, solohoornist van de Berliner Philharmoniker, die het stuk in januari 2020 in Berlijn ten doop hield.
De wereld na de catastrofe
Voorafgaand dirigeert Dima Slobodeniouk de (eveneens wegens corona) uitgestelde wereldpremière van Karin Rehnqvists Silent Earth voor koor en orkest op teksten van Kerstin Perski, een visioen van de wereld na de klimaatcatastrofe; daarna het wonderschone, bijna onwereldlijk-mooie Stabat Mater (1926) van de Pool Karol Szymanowski.
Lees het interview van Thea Derks met componist Karin Rehnqvist over Silent Earth:
'Ik moest simpelweg de opwarming van de aarde aan de orde stellen' (NL)
'In Silent Earth I simply had to address global-warning' (ENG)
> Meer informatie over de toegangsregels van Het Concertgebouw