Trouw aan de romantiek: Catalani’s Loreley
Programma
- Alfredo Catalani Loreley
Andrea Battistoni dirigeerde eerder al L'amico Fritz van Mascagni in de Matinee. Met Loreley zet hij ook deze relatief onbekende Alfredo Catalani terug op de kaart.
De eigen weg van Puccini-tijdgenoot Catalani
De Lorelei is de 132 meter hoge berg bij een scherpe bocht in de Rijn die voor schippers moeilijk te navigeren is. De dichters Brentano en Heine creëerden beiden de mythe van de verleidelijk zingende vrouw op de rots, die de schippers zou afleiden, met schipbreuk als gevolg. De romantische Italiaanse componist Alfredo Catalani, vooral bekend van zijn iets latere opera La Wally, was een stads- en tijdgenoot van Puccini. In tegenstelling tot deze laatste, die elementen van realisme en verisme in zijn oeuvre verwerkte, bleef Catalani de romantische muziektaal trouw. Inspiratiebronnen vormden ook Duitse componisten als Von Weber en Wagner.
Beroemd door grootse aria's
Catalani's onderwerpen, zoals Loreley, zijn veel mythischer en sprookjesachtiger dan de werken van zijn tijdgenoten, en in veel gevallen ook symfonischer. Hoewel deze opera niet vaak integraal wordt uitgevoerd of opgenomen, zongen grote Italiaanse stemmen, zoals Magda Olivero, Beniamino Gigli, Mario del Monaco geliefde aria's uit Loreley. Maar het was vooral het ambassadeurschap van dirigent Arturo Toscanini dat de opera's van Catalani in Europa en de Verenigde Staten bekend en geliefd maakte.