Wereldpremière: Carnival of Shades, en The Planets

• Richard Wagner Ouverture tot de 1e akte Lohengrin
  • Peter-Jan Wagemans Carnival of shades (wereldpremière)
  • Gustav Holst The Planets

Slechts één keer eerder klonk The Planets van Gustav Holst in de Matinee. Dat was ruim 35 jaar geleden. De fantasievolle kleurenrijkdom past wonderwel bij het nieuwe werk dat Peter­Jan Wagemans voor ons koor en orkest componeerde.

Wagemans' jubileumwerk Carnival of Shades
Het jaar 2020 was componist Peter-Jan Wagemans niet gunstig gezind. Tot twee keer toe schreef hij een nieuw werk voor het 75-jarig bestaan van het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Tot twee keer toe werd de première in de ZaterdagMatinee uitgesteld vanwege coronarestricties. Tijdens dit concert wordt Wagemans' grootschalige Carnival of Shades alsnog ten doop gehouden. Voor de teksten van het werk greep hij terug naar poëzie van de Amerikaanse schrijver Lucien Zell. "Zijn poëzie heeft een directheid die vergelijkbaar is met de songteksten van Bob Dylan", aldus Wagemans, die van de weeromstuit een flinke dosis pop- en jazz-ritmiek door de felgekleurde partituur voor sopraan, koor en orkest roerde.

The Planets van Holst
Een fijne antenne voor klankkleur en fantasievolle orkestraties kenmerken ook Gustav Holsts epische orkestsuite The Planets (1914). Neem alleen al het openingsdeel 'Mars, the Bringer of War'. Met het hout van hun stokken roffelen de strijkers een strijdmars uit de snaren, waarna de muziek aanzwelt tot in koper geklonken oorlogsgeweld.

> Meer informatie over uw bezoek aan Het Koninklijk Concertgebouw en de nieuwe coronaregels

Datum:
zaterdag 6 november 2021