Jan van Zelm

Jan van Zelm studeerde piano aan de Muziek Pedagogische Academie in Alkmaar en zang bij Kevin Smith aan het toenmalige Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Hij is professioneel zanger in het Groot Omroepkoor, één van de ensembles van het Stichting Omroep Muziek. Naast zijn werk als zanger was hij jarenlang hoofdvakdocent klassieke zang aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en stagecoördinator van het Groot Omroepkoor.

Van Zelm verzorgt regelmatig workshops bij koren in heel Nederland. Terugkerende onderwerpen daarin zijn: resonans, adem, tekstdeclamatie, expressie en muzikale zeggingskracht, speciaal voor koorzangers. Een belangrijk principe daarbij is: wanneer koorzangers zingen vanuit een individuele liefde voor muziek en tekst, ontstaan een homogene samenklank en een hecht musiceren.

De laatste jaren is Jan van Zelm betrokken geraakt bij het uitvoeren van muziektheaterprojecten met middelbare scholieren. Met de leerlingen van het Murmellius gymnasium in Alkmaar voerde hij bewerkingen uit van ‘Een Midzomernachtsdroom’, ‘Sheherazade’ en ‘De Odyssee’ waarvoor hij ook de muziek schreef.

Bekijk en beluister hieronder het item dat www.kunstnet.tv maakte over Jan van Zelm.

Zanger, componist en dirigent Jan van Zelm

Uit de serie ‘Kijk op Kunst’ een portret van zanger, componist en dirigent Jan van Zelm uit Alkmaar. In deze uitzending van KunstNetTV ziet de kijker hoe hij zijn stemoefeningen doet, legt hij uit hoe een compositie tot stand komt en op welke manier hij een muziekstuk voor het Groot Omroepkoor instudeert. Er zijn beelden van de generale repetitie van zijn compositie Stabat Mater door projectkoor Dieci Cantanti in het mooie kerkje De Terp in Oudorp en een fragment van het slotkoor ‘Wir setzen uns mit tränen nieder’ uit de Matthäus Passion door het Groot Omroepkoor in het Amsterdamse Concertgebouw.

www.kunstnet.tv maakt filmproducties over kunst en cultuur in Alkmaar en regio.

Jan van Zelm

1e bas