Ben Heijnen

De Nederlandse tenor Ben Heijnen (*1983) genoot zijn all-roundstudie solozang klassiek aan het Maastrichts Conservatorium onder leiding van hoofdvakdocent Frans Kokkelmans.

Hij begon zijn zangopleiding op 8-jarige leeftijd aan de muziekschool te Roermond. Tijdens zijn studie trad hij met vele lokale verenigingen op in musicals en operettes. Hij maakte ook deel uit van het World Youth Choir, waarmee hij enkele jaren op tournee ging en waar ook al snel zijn solistische kwaliteiten erkend werden.

Gedurende zijn studie was Ben werkzaam als assistent-productieleider bij Opera Zuid, waardoor hij kennismaakte met de ins en outs van de operawereld.

Na zijn studie was hij verbonden aan het operakoor van theater Krefeld-Mönchengladbach (D); daar vertolkte hij ook diverse kleine rollen. Zijn voorliefde voor de liedkunst bracht hij tot uiting in recitals in binnen- en buitenland.

Ben werkt als freelancer mee aan oratoria- en operaproducties, als koorlid en solist over heel de wereld. Solistisch wordt hij door Mya Besselink gecoacht.

Hij zong operarollen als Tamino (Die Zauberflöte) en Ferrando (Cosi fan tutte), Nemorino (l’Elisir d’amore, Donizetti) en Hans (Verkaufte Braut, Smetana). Ben zong de solopartijen in oratoria als Die Jahreszeiten en Die Schöpfung (J. Haydn), The armed man (K. Jenkins), Petite Messe Solenelle (Rossini) en het Requiem van Mozart. Ook vertolkte hij de rol van Evangelist in de Markus Passion van R. Keiser.

Vanwege zijn affiniteit met de Duitse taal is Ben vaak te horen in operettes; een genre en tijdsgeest waarin hij zich goed thuisvoelt.

Momenteel produceert Ben een solo-cd.

Daarnaast werkt hij aan Plan-B! (kijkje in het leven en werk van een zanger), een theaterprogramma, bedoeld om bij mensen thuis tijdens intieme ‘speciale’ gelegenheden ten uitvoer te brengen. Hierin zijn diverse stijlen uit de klassieke muziek vertegenwoordigd. Deze worden omringd door een geschiedenisles, weetjes en anekdotes uit de muziekwereld.

Ben geeft ook stemvorming aan koren en individuele (semi-professionele) zangers/zangeressen. Zijn voornaamste aandachtspunten hierbij zijn de anatomische aspecten van het lichaam bij de zang en het via interpretatie komen tot een betere uitvoeringspraktijk.

Ook zijn bijdragen aan het Ommetje Opera tijdens het Limburg Festival worden telkens met jubelzang ontvangen: een wandeling door een dorpskern in midden-Limburg waarbij op unieke locaties én op een ludieke manier een voorstelling van operamuziek wordt verzorgd, omlijst door anekdotes en verrassingen voor het publiek.

Met zijn zus (fluitiste Nicole Heijnen) en pianiste Hilde Ubben vormt hij het Trio di Bianco Natale, waarmee kamermuziek ten gehore wordt gebracht.

Ben is dirigent van het Gemengd Koor te Beesel. Ook is hij Vocal Coach van het Koninklijk Roermonds Mannenkoor; het koor waar hij zijn muzikale carrière startte. Ben Heijnen is tevens regelmatig te zien bij het mannenensemble van André Rieu.

Ben Heijnen

1e tenor