Emilio Aguilar Balbuena

Tenor Emilio Aguilar werd in 1989 in Argentinië geboren. Op 9-jarige leeftijd begon hij zijn pianostudie en op zijn 15de startte hij met een zangopleiding, beide aan het conservatorium Gilardo Gilardi in zijn geboorteplaats La Plata. Na de middelbare school studeerde Emilio koordirectie aan de Universidad Nacional de La Plata.
In 2010 verhuisde hij naar Nederland om zang te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam. Zijn Bachelor behaalde hij in 2015 en in 2020 behaalde hij daar zijn Master Oude Muziek Zang aan het Conservatorium van Amsterdam (Cum Laude) bij Xenia Meijer, alsook een Master in Cultural Analysis aan de Universiteit van Amsterdam (Cum Laude).
Emilio is lid van het Groot Omroepkoor en werkt als freelancer bij het Nederlands Kamerkoor en de Nederlandse Bachvereniging. Als solist in oratoria en oude muziek werkte hij met gezelschappen als Musica Temprana (Adrian van der Spoel), Jove Capella Real de Catalunya (Jordi Savall), Ensemble Elyma (Gabriel Garrido) en Le Nuove Musiche (Krijn Koetsveld). Hij is ook een van de oprichters van het ensemble Seconda Pratica, waarmee hij optrad op belangrijke Europese festivals: Festival d’Ambronay (Franrijk), Gottingen Handel Festspiel (Duitsland), Stockholm Early Music (Zweden), Festival Oude Muziek Utrecht en Innsbrucker Festwochen der Alten Musik (Oostenrijk).
Na een studie van 3 jaar van de Feldenkrais Methode werd Emilio in 2017 docent Mind and Body Studies. In 2016 gaf hij samen met Irthe Aya Engelhard de cursus Body&Mind aan het Conservatorium van Amsterdam. Tegenwoordig geeft hij regelmatig workshops die zang combineren met de Feldenkrais Methode aan de conservatoria van Utrecht en Amsterdam.

Emilio Aguilar Balbuena

Soloist