Matthew Smith

Matthew Smith behaalde zijn bachelor in Contemporary Art aan de Nottingham Trent University in 1995. Hij studeerde klassieke muziek in de VS en behaalde in 1997 een master in vocal performance aan de Universiteit van Wisconsin, Milwaukee. Zijn eerste professionele stappen zette hij in Milwaukee bij de Skylight Opera.

Na zijn terugkeer in zijn geboorteland Engeland trad Matt op in het Londense West End met een muzikale bewerking van Tess of d’Urbervilles, gevolgd door een nationale tournee van Andrew Lloyd Webbers Phantom of the Opera, waarbij hij verschillende hoofdrollen speelde. Hij vervolgde zijn kooropleiding in 2001 met een jaar in Hampton Court Palace onder Carl Jackson. Van 2002 tot 2006 trad Matt regelmatig op in de VS, in Europa en in het Britse opera- en kerkmuziekcircuit. Hij was understudy en speelde rollen met gezelschappen als London City Opera, Grange Park, Holland Park, Garsington, Surrey Opera, Buxton Gilbert & Sullivan, Carl Rosa en in Salzburg Easter Festival. Gedurende enkele jaren zong hij regelmatig met de Three Waiters Company en trad hij op in heel Europa.

In 2006 verhuisde hij naar Nederland waar hij begon bij de Nationale Reisopera. Kort daarna werd hij aangenomen als fulltime tenor bij het Groot Omroepkoor.

Matt heeft de afgelopen jaren ook met andere koren en operagezelschappen gewerkt, zoals Cappella Amsterdam, het Laurens Collegium en in het Verenigd Koninkrijk met Longborough Opera and Opera Project. Sinds 2016 treedt Matt regelmatig op met Olga Vocal Ensemble, een Nederlands-IJslandse a capella-groep. Ook is hij het hele jaar door actief in Nederland als solotenor. Matt wordt momenteel gecoacht door de Nederlandse zangdocent Marjan Kuiper.

Matthew Smith

1e tenor