Stanislav Kochanovsky

Stanislav Kochanovsky’s bijzondere artistieke persoonlijkheid heeft hem de status opgeleverd van een van de meest briljante dirigenten van dit moment.

De afgelopen jaren debuteerde hij met succes bij onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest, de Wiener Symphoniker en het Israel Philharmonic, waarbij hij samenwerkte met solisten als L. Kavakos, M. Pletnev, M. Vengerov, D. Matsuev, A. Volodin, K. Gerstein, S. Khachatryan, V. Frang, T. Mork, P. Ferrandez en M. Goerne.

In het seizoen 2022/23 maakt hij zijn debuut in de VS als dirigent van het National Symphony Orchestra in Washington en het Cleveland Orchestra.

Met zijn diepgaande kennis van, en ervaring met een breed scala van het symfonische repertoire en opera wordt hij regelmatig uitgenodigd door gerenommeerde orkesten en operahuizen over de gehele wereld, zoals het Orchestre de Paris, de Accademia Nazionale di Santa Cecilia, het Philharmonia Orchestra of London, het Rotterdams Philharmonisch, het Nederlands Radio Filharmonisch Orkest, het Oslo Philharmonic, de Deense Nationale Symfonie, de NDR Elb Philharmonie en Radio Philharmonie, de Dresden Philharmonie, het Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, evenals de belangrijkste Russische orkesten waaronder St. Petersburg Philharmonic, Russian National Orchestra, National Philharmonic Orchestra of Russia en het Moscow Philharmonic Orchestra.

Met meer dan dertig opera’s op zijn repertoire dirigeerde Stanislav Kochanovsky onlangs onder meer Pique Dame en Eugene Onegin in het Opernhaus Zürich, Iolanta in de Maggio Musicale Fiorentino en Prins Igor in de Nationale Opera Amsterdam, werkend met vooraanstaande regisseurs en zangers als D. Tcherniakov, B. Kosky, E. Nikitin, A. Netrebko, I. Abdrazakov, O. Borodina, L. Davidsen en P. Mattei. Als gastdirigent treedt hij regelmatig op in het Mariinsky Theater.
Sinds 2017 is Kochanovsky ook te gast op het prestigieuze Verbier Festival waar hij elk jaar een opera in concertvorm dirigeert. Zo dirigeerde hij onder meer Eugene Onegin, Rigoletto, Die Zauberflöte en een symfonisch programma met solisten Lucas Debargue en Mikhail Pletnev.

Naast het klassieke repertoire legt Kochanovsky zich toe op zelden uitgevoerde werken en nieuwe composities. In de afgelopen seizoenen dirigeerde hij pareltjes als Ligeti’s Requiem, Skriabin-Nemtin’s Mysterium, Kodály’s Psalmus Hungaricus, Sjostakovitsj’ onvoltooide opera The Gamblers, Myaskovsky’s Stilte, Weinbergs Symfonie nr. 21 Kaddisj en werken van hedendaagse componisten onder wie Dean, Fedele, Broström, Tawfiq, Visman, Campogrande, Martinsson, Golijov, Thorvaldsdottir, Tarnopolski, Rääts en Vasks.

Stanislav Kochanovsky studeerde aan de Glinka Choir School in zijn geboortestad Sint-Petersburg en studeerde cum laude af aan het Rimsky-Korsakov Conservatorium in de vakken koordirectie, orgel en opera-symfonisch.
Kochanovsky was chef-dirigent van het Staats-Safonov Filharmonisch Orkest en in 2007 begon hij zijn samenwerking met het Mikhailovsky Theater, waar hij vanaf zijn 25ste de kans kreeg om meer dan zestig opera- en balletvoorstellingen te dirigeren.

Stanislav Kochanovsky

Stanislav Kochanovsky (c) Marco Borggreve