Nanco de Vries

De Nederlandse bariton Nanco de Vries begon zijn zangstudie als bas aan het Utrechts Conservatorium bij Udo Reinemann en sloot deze cum laude af. In hetzelfde jaar was hij prijswinnaar van het Christina Deutekom concours en werd hij toegelaten tot de studie voor de Nederlandse Muziekprijs.
Hij zette zijn zangstudie voort bij Diane Forlano en ontwikkelde zijn stem verder in het baritonvak bij de Amerikaanse tenor James McCray.

Vervolgens maakte hij als Alfio in Cavalleria Rusticana zijn bariton-debuut. Momenteel wordt hij gecoacht door Gundula Hintz.
Hij werkte met verschillende vooraanstaande dirigenten zoals Hartmut Haenchen, Graham Jenkins, Alan Lombard, Yuri Simanov, Hans Vonk, Edo de Waart en Vladimir Spivakov. En met regisseurs als Willy Decker, Peter Stein en Christine Mielitz
Hoogtepunten van zijn laatste engagementen in het Amsterdams Concertgebouw zijn o.a. Christus in de Mattheuspassion van Bach met het Brabants Orkest, Die Theresien Messe en Die Schöpfung (Haydn) ( Radio Kamer Orkest o.l.v Frans Brüggen), Symfonie nr. 9 van Beethoven ( o.l.v. Claus Peter Flor) en Janácecks Osud(Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart). Verder zong Nanco de titelrollen in ‘outdoor-concerten’ in Amsterdam van Verdi`s Nabucco en MacBeth.

In het buitenland was hij te horen in Italië in Sjostakovitsj’ Symfonie nr.14 (Padova Symfonie Orkest o.l.v. Hans Vonk) en op de Kanarische Eilanden in hetzelfde werk (Las Palmas Symfonie Orkest o.l.v. Viktor Libermann), in Spanje in Mozarts Requiem (Moscow Virtuosi o.l.v. Vladimir Spivakov), in Turkije in Beethovens Negende Symfonie en het Requiem van Mozart (Bilkents Symfonie Orkest Ankara o.l.v. C.A. Rickenbacher) en in Frankrijk de titelrol in Schumanns Szenen zu Goethes Faust (Orchestre National de Lille o.l.v. C.A. Rickenbacher).
In het Große Festspielhaus in Salzburg en in de Philharmonie München was Nanco te beluisteren als Alberich met de Münchner Sinfoniker o.l.v. H. Förster in Loriots Ring an einem Abend. In Noorwegen werkte Nanco mee aan een scenische uitvoering van Bizets Carmen als Escamillo.
Vanaf `96 was hij verbonden aan het Meininger Staats Theater, waar hij partijen vertolkte in o.a. Tosca, Don Giovanni, Rigoletto, Cavalleria Rusticana, I Pagliacci, Cosi fan tutte, Lady Macbeth von Mzensk, Hänsel und Gretel, DasRheingold, Götterdämmerung, La Traviata en Peter Grimes.
Nadien was Nanco vast verbonden aan de Komische Oper te Berlijn.
Momenteel is hij naast zijn betrekking bij het Groot Omroepkoor als freelance opera- en concertzanger werkzaam.

Nanco de Vries

2e bas