Benjamin Goodson nieuwe chef-dirigent Groot Omroepkoor

De 28-jarige Engelse dirigent Benjamin Goodson is de nieuwe chef-dirigent van het Groot Omroepkoor. Hij zal het koor leiden vanaf 1 september 2020 en minimaal drie jaar aan het koor verbonden zijn.

Benjamin Goodson maakte begin juli 2018 een zeer succesvol debuut met het Groot Omroepkoor toen hij het koor voorbereidde op het Requiem van Mozart in het Concertgebouw. Na zijn terugkeer voor de opera A village Romeo and Juliet van Frederick Delius in de NTR ZaterdagMatinee in december 2018, klonk bij veel leden van het koor de wens om Benjamin hun nieuwe chef-dirigent te laten worden.

Roland Kieft, algemeen directeur Stichting Omroep Muziek:

“Ik ben buitengewoon verheugd met de komst van Benjamin Goodson. Met hem heeft het Groot Omroepkoor één van de meest talentvolle koordirigenten van dit moment aan zich weten te verbinden. Benjamin Goodson combineert een volwassen kijk op zijn rol als chef-dirigent met een open blik op nieuwe generaties luisteraars, media-gebruikers en concertbezoekers. Ook zijn belangstelling voor nieuwe muziek en nieuwe samenwerkingsverbanden droeg bij aan zijn benoeming.”

Benjamin Goodson:

“Ik ben heel blij met mijn benoeming als chef-dirigent bij het Groot Omroepkoor. Vanaf ons eerste project samen voelde ik een oprechte verbinding met dit geweldige ensemble, een juweel in het Europese klassieke landschap. Voor mij wordt het koor gedefinieerd door de intensiteit van z’n klank – door z’n menselijkheid. Ik zie ernaar uit om samen te werken om nieuw repertoire te ontdekken en nieuwe manieren te verkennen om ons met ons publiek te verbinden.”

Over Benjamin Goodson

Benjamin Goodson, geboren in Hertfordshire, VK, studeerde muziek aan het Hertford College in Oxford, waar hij de hoogste prijs van de universiteit ontving. Hij studeerde directie bij Sir Colin Davis, Paul Spicer, Peter Stark en Ulrich Windfuhr. Drie jaar na zijn afstuderen, werd Goodson benoemd tot artistiek leider van het Somerville College, en werd daarmee de jongste artistiek leider van de Universiteit van Oxford.

Benjamin Goodson is chef-dirigent van Bath Camerata en vaste koordirigentbij het Dorset Opera Festival. Van 2015 tot 2018 was Goodson koorleider en assistent-dirigent bij het Rundfunkchor Berlin, waar hij voormalig chef-dirigent van het Groot Omroepkoor Gijs Leenaars ondersteunde.

Bij o.a. het NDR Chor Hamburg, het MDR Chor Leipzig en het koor van het London Symphony Orchestra studeerde Goodson koorwerken voor voor o.a  Sir Simon Rattle en de Berliner Philharmoniker, Christian Thielemann, Ivan Fischer, Vladimir Jurowski en anderen.

Recent dirigeerde hij Rothko Chapel van Feldman in het Musikfest Berlin met Tabea Zimmermann en het Rundfunkchor Berlin.

Goodson is betrokken bij allerlei initiatieven om nieuwe formats voor koorconcerten te verkennen. Hij heeft de Mattheus-Passie van Bach opgevoerd met Tom Guthrie, trad op als co-dirigent in het veelgeprezen Human Requiem van Rundfunkchor Berlin en assisteerde bij de ontwikkeling van Robert Wilsons baanbrekende enscenering van de motetten van Bach.

Benjamin Goodson zal ca. 12 weken per jaar bij het Groot Omroepkoor werkzaam zijn. Hij zal zijn werkzaamheden verrichten naast eerste gastdirigent Peter Dijkstra en vaste gastdirigent Michael Gläser.

Klaas Stok zal einde seizoen 2019-2020 zijn werkzaamheden als koorleider van het Groot Omroepkoor beëindigen, ook vanwege zijn chef-dirigentschap bij het NDR Chor Hamburg en de vele gastdirigentschappen in het buitenland. Hij zal niettemin als gast regelmatig terugkeren bij het Groot Omroepkoor.

Benjamin Goodson - foto: Paolo Ferla
Benjamin Goodson – foto: Paolo Ferla