Peter Dijkstra

Peter Dijkstra vervult sinds 1 september 2018 de functie van eerste gastdirigent van het Groot Omroepkoor. Dijkstra is voor een periode van 4 seizoenen ca. vijf weken per jaar bij het koor werkzaam en dirigeert zowel a capella- als symfonisch-vocale concerten in o.a. het AVROTROS Vrijdagconcert en de NTR ZaterdagMatinee. Ook neemt hij de instudering van grote werken voor zijn rekening naast het adviseren op vocaal artistiek terrein. Dijkstra zal in deze rol samenwerken met Benjamin Goodson, die als chef-dirigent in eerste lijn verantwoordelijk is voor de klankkwaliteit en ontwikkeling van het koor.

Peter Dijkstra studeerde aan de conservatoria van Den Haag, Keulen en Stockholm en was van 2005 tot 2016 chef-dirigent van het Chor des Bayerischen Rundfunks in München. Daarnaast werd hij in 2007 aangesteld als chef-dirigent van het Zweeds Radiokoor. Peter Dijkstra wordt als gastdirigent veelvuldig gevraagd door alle gerenommeerde koren en orkesten ter wereld en zijn cd’s zijn meervoudig bekroond. Daarnaast is Peter Dijkstra werkzaam als professor aan de Hochschule für Musik in Keulen. Peter Dijkstra startte zijn professionele carrière als assistent-dirigent van het Groot Omroepkoor en keerde sindsdien regelmatig terug.

Peter Dijkstra vervult zijn werk als eerste gastdirigent bij het Groot Omroepkoor naast zijn rol als chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor. Hij is bovendien in november 2019 benoemd tot eredirigent van het Zweeds Radiokoor, waar hij van 2007 tot 2018 chef-dirigent was.

Roland Kieft, directeur van de Stichting Omroep Muziek:
‘Met de zangers van het Groot Omroepkoor ben ik bijzonder blij met de komst van Peter Dijkstra als 1e Gastdirigent. Zijn talent, ervaring en charisma maken hem tot een van de beste koordirigenten van dit moment. Het Groot Omroepkoor heeft een unieke plek in het Nederlandse muziekleven en is van grote betekenis in het uitvoeren van nieuwe symfonische koormuziek. Met de komst van Peter Dijkstra kunnen we de artistieke kwaliteit nog verder versterken.’

Peter Dijkstra:
‘Ik ben bijzonder blij met deze nieuwe rol bij het Groot Omroepkoor. Ik zette mijn eerste stappen als koordirigent bij dit koor en was bij mijn terugkeer in december jongstleden onder de indruk van de ontwikkeling van het koor.
De onderscheidende programmering in het AVROTROS Vrijdagconcert en de NTR ZaterdagMatinee daagt zowel artistiek als vocaal uit. Ik vind het een opwindende gedachte daar een rol in te kunnen spelen en verheug me erop dit te doen naast mijn werk als chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor.’

Peter Dijkstra

Dirigent