75-jarig jubileum

In het najaar van 2020 vierden we het 75-jarig bestaan van het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor. Het jubileum van de omroepensembles werd vanwege coronamaatregelen in aangepaste vorm gevierd, maar wel zo feestelijk mogelijk: met extra uitzendingen op NPO Klassiek, een speciale editie van Podium Witteman, jubileumconcerten en jubileumboeken van beide ensembles.

NPO Klassiek viert mee
Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor werden kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht. Vanaf maandag 7 september ’20 stonden koor en orkest een hele week in de spotlights op NPO Klassiek, met onder meer concertregistraties, gesprekken met musici in de studio van NPO Klassiek en bijzondere opnamen uit het historisch archief.

Daarnaast vond op 11, 12 en 13 september een vijftal jubileumconcerten plaats, die door AVROTROS op NPO Klassiek werden uitgezonden.

Podium Witteman
Het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor waren op zondag 13 september te gast in Podium Witteman. In de live-uitzending onder meer de wereldpremière van Dai Fujikura’s Midday silence, uitgevoerd door ensembles uit Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor onder leiding van Karina Canellakis.

Jubileumconcerten
Naast de omroepensembles kende het seizoen 20-21 nóg een jubilaris: de NTR ZaterdagMatinee beleefde dat jaar haar 60ste seizoen. Het jubileum van Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor zou in de Matinee gevierd worden tijdens het concert op 31 oktober met een gloednieuw werk van Wagemans, muziek van Beethoven en Ravels Tzigane met sterviolist Sergey Khachatyran. Door de coronamaatregelen is de programmering van dit concert geheel veranderd en wordt gezocht naar een ander moment om het jubileum van de omroepensembles in de Matinee te vieren.

Jubileumboeken
Het 75-jarig bestaan van Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor was aanleiding om twee schrijvers uit te nodigen hun visie hierop te verwoorden. Oswin Schneeweisz bundelde dit in Stemgeluiden voor het Groot Omroepkoor, Inge Jongerman in De kracht van bevlogen samenspel voor het Radio Filharmonisch Orkest.  De jubileumboeken werden tijdens de concerten op 11 september ’20 gepresenteerd.

> Meer informatie en bestellen: Stemgeluiden
> Meer informatie en bestellen: De kracht van bevlogen samenspel

In ‘De kracht van bevlogen samenspel’ schetst Inge Jongerman het 75-jarige Radio Filharmonisch Orkest, van de allereerste repetitie op 26 juni 1945 tot de speciale projecten in coronatijd in 2020. Een tocht langs musici, dirigenten, programmeurs van de NTR en AVROTROS, componisten en andere betrokkenen. Met kleine portretjes, interviews en herinneringen aan bijzondere concerten. Een beeld van een orkest dat zich In vijfenzeventig woelige jaren ontwikkelde van studio-ensemble tot een internationaal gerenommeerd orkest dat zich welkom weet op tal van grote concertpodia. In de woorden van Jongerman: “Ik heb het RFO leren kennen als een gepassioneerd orkest, dat zich in vijfenzeventig bewogen jaren onmisbaar heeft weten te maken voor ontelbare muziekliefhebbers. Een ensemble van getalenteerde musici die vele stormen doorstonden en altijd weer kracht wisten te putten uit hun bevlogen samenspel.”

Stemgeluiden’ beschrijft de geschiedenis van het Groot Omroepkoor, het grootste professionele symfonische koor van Nederland. Met een historisch overzicht, uitgebreide aandacht voor alle dirigenten en de vele mijlpalen in het 75-jarige bestaan van het koor. Uiteraard komen (oud-)koorleden, dirigenten en bestuurders aan het woord en is er veel aandacht voor het repertoire en de vele voor het koor geschreven stukken. Oswin Schneeweisz heeft dit alles tot een prettig leesbaar boek gesmeed dat in de kast van een echte koorliefhebber niet mag ontbreken.