Over het Groot Omroepkoor

Het Groot Omroepkoor is speciaal en uniek. Het is namelijk het enige Nederlandse beroepskoor voor het groot symfonisch repertoire. Het is ook nog steeds nauw verbonden met de Nederlandse Publieke Omroep. Wij zijn trots op ons professioneel Hilversums koor. Ik vind het bijzonder en mooi dat ik namens het college het Groot Omroepkoor mag onderscheiden met de gemeentespeld.
(Burgemeester Broertjes bij de uitreiking van de gemeentespeld van Hilversum aan het Groot Omroepkoor, 25 november 2020)

‘We zijn het beste koor van het Gooi.’ Die gevleugelde uitspraak zingt al decennia lang rond onder de leden van het Groot Omroepkoor. Het is een ironisch understatement voor het enige professionele omroepkoor in Europa. Zeg maar gerust, de Formule 1 onder de omroepkoren.
75 jaar Groot Omroepkoor: 75 jaar waarin het koor zich ontwikkelde tot een vitaal gezelschap met een eigen identiteit. Een uniek gezelschap dat beschikt over een flinke dosis avonturiersgeest voor de toekomst, oog voor het heden en respect voor het verleden.
(Oswin Schneeweisz, auteur van het jubileumboek ‘Stemgeluiden’, over het 75-jarige Groot Omroepkoor (september 2020). ‘Stemgeluiden’ is te koop voor € 19,- (inclusief verzendkosten) en via deze link te bestellen bij het Muziekcentrum van de Omroep)

Ik ben heel blij met mijn benoeming als chef-dirigent bij het Groot Omroepkoor. Vanaf ons eerste project samen voelde ik een oprechte verbinding met dit geweldige ensemble, een juweel in het Europese klassieke landschap. Voor mij wordt het koor gedefinieerd door de intensiteit van z’n klank, door z’n menselijkheid. Ik zie ernaar uit om samen te werken om nieuw repertoire te ontdekken en nieuwe manieren te verkennen om ons met ons publiek te verbinden.
(Benjamin Goodson bij zijn aantreden als chef-dirigent van het Groot Omroepkoor, september 2020)

In 2000 ben ik hier begonnen als assistent-dirigent, en heb toen van binnenuit het koor en ook vele mensen leren kennen. Ik heb toen een kijkje in de keuken gehad en heb veel kunnen leren van Martin Wright en Simon Halsey. Maar zeer zeker heb ik toen ook de veelzijdigheid van het ensemble leren kennen en waardering gekregen voor het Groot Omroepkoor als instrument, voor wat het koor doet, en voor hoe het dat doet.
Het Groot Omroepkoor is hét vocale ensemble voor het grotere repertoire, daar is het absoluut uniek in. Ook heeft het GOK een heel duidelijk profiel, zowel in modern als in symfonisch repertoire.
(Peter Dijkstra, voormalig eerste gastdirigent van het Groot Omroepkoor)

De driedelige cd-box met koor- en ensemblewerken van György Kurtág is in één woord overweldigend. Diens zieldoorklievende klanken worden subliem vertolkt door Reinbert de Leeuw c.s. Ook de opname is onberispelijk. Deze box is nu al historisch, een monument voor de Hongaarse grootmeester […]. De Liederen van wanhoop en verdriet voor koor en instrumenten worden evenmin vaak uitgevoerd. In een kleine 20 minuten schakelt het Groot Omroepkoor tussen ultrazacht gefluister, oorsplijtend gekrijs, dieptriest gelamenteer en opgewonden vrolijkheid. Soms wanen we ons even op een Russisch dorpsfeest.
(Thea Derks, Cultureel Persbureau, over de cd-box György Kurtág: Complete works for Ensemble and Choir, uitgevoerd door Asko|Schönberg en Groot Omroepkoor onder leiding van Reinbert de Leeuw)