Biografie

Het Groot Omroepkoor, opgericht kort na de Tweede Wereldoorlog, is het enige koor in Nederland dat het grote koor-symfonische repertoire op professionele wijze uitvoert. Het koor is nauw verbonden met de Nederlandse Publieke Omroep. Het merendeel van de concerten vindt plaats in de omroepseries NTR ZaterdagMatinee, AVROTROS Vrijdagconcert en Het Zondagochtend Concert.

Chef-dirigent van het Groot Omroepkoor is Benjamin Goodson.

Van romantiek tot nu
In de omroepseries is het Groot Omroepkoor doorgaans te horen in repertoire dat zich uitstrekt van romantisch tot hedendaags. Hedendaags werk betreft vaak opdrachtwerken van Nederlandse componisten, zoals Wagemans, Visman en Vleggaar, en premières van werk van hedendaagse buitenlandse componisten, onder wie MacMillan, Henze en Adams. Daarnaast bepalen ‘klassieke’ twintigste-eeuwse componisten als Boulez, Stockhausen, Kagel, Ligeti en Messiaen een belangrijk deel van het repertoire, evenals hedendaagse en negentiende-eeuwse opera’s.

Samenwerking op topniveau
Het Groot Omroepkoor treedt op met orkesten van naam en faam: in de omroepseries doorgaans met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van chef-dirigent Karina Canellakis, voormalig chef-dirigent Markus Stenz en gastdirigenten als Jaap van Zweden, Edo de Waart, James Gaffigan en Vladimir Jurowski. Ook met het Koninklijk Concertgebouworkest bestaat een lange en zeer gewaarde samenwerking. Concerten met Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Nikolaus Harnoncourt en Mariss Jansons oogstten veel succes. Na een uitvoering van Mahlers Tweede symfonie prees Mariss Jansons persoonlijk “the exceptionally high level of this choir.”

Chef-dirigent
Van het Groot Omroepkoor wordt een zeer grote muzikale en vocale flexibiliteit verwacht. Bij het realiseren daarvan speelt de chef-dirigent een belangrijke rol. Hij is verantwoordelijk voor de vocale en artistieke ontwikkeling van het koor en ziet erop toe dat uiteenlopend repertoire stijlgetrouw en naar de wens van de orkestdirigent wordt uitgevoerd.

Kleurrijke cd-catalogus
Diverse cd-registraties weerspiegelen de veelzijdigheid van het Groot Omroepkoor. Werken van onder anderen Tristan Keuris, Alphons Diepenbrock, Gustav Mahler, Richard Wagner, Edward Elgar, Wolfgang Rihm en Francis Poulenc verschenen op cd. De opname van James MacMillans Sun-Dogs voor koor a cappella onder leiding van Celso Antunes werd in vakbladen uit de gehele wereld zeer lovend beschreven.

Maestro’s
Hoogtepunten uit de geschiedenis van het Groot Omroepkoor zijn concerten met grote werken voor koor en orkest onder leiding van gerenommeerde dirigenten als Jean Fournet, Eugen Jochum en Carlo Maria Giulini. Een van de historische momenten was de Nederlandse première in 1964 van Benjamin Brittens War Requiem onder leiding van de componist zelf en Bernard Haitink.

Stage
Het Groot Omroepkoor biedt jonge professionele zangers de mogelijkheid ervaring op te doen als stagiair in verschillende producties. Bekijk hier het actuele stageprogramma en voorwaarden voor deelname.

Werkervaring
Lees meer over de ervaringen tijdens een leerwerktraject voor productieleider bij het Groot Omroepkoor in het artikel ‘Jonge mensen houden onze organisatie alert’ (Sectorplan Cultuur, mei 2016). De leerwerkplekken voor jongeren zijn destijds gecreëerd in het kader van het Sectorplan Cultuur met de bedoeling net afgestudeerde KUO-studenten relevante werkervaring binnen de sector te laten opdoen en in contact te brengen met werk buiten de sector.

Prijzen
In september 2017 ontving het Groot Omroepkoor samen met het Radio Filharmonisch Orkest de Concertgebouw Prijs vanwege de belangrijke bijdrage die zij over een langere periode hebben geleverd aan het artistieke profiel van de Amsterdamse concertzaal.
Op woensdag 25 november 2020 – in de week van het feestelijke inauguratieconcert van Benjamin Goodson als chef-dirigent van het Groot Omroepkoor – ontving het Groot Omroepkoor uit handen van burgemeester Pieter Broertjes de gemeentespeld van Hilversum. De gemeentespeld wordt in bijzondere gevallen toegekend als blijk van erkentelijkheid aan inwoners of organisaties die zich voor Hilversum in grote mate verdienstelijk hebben gemaakt.
Het Groot Omroepkoor is speciaal en uniek. Het is namelijk het enige Nederlandse beroepskoor voor het groot symfonisch repertoire. Het is ook nog steeds nauw verbonden met de Nederlandse Publieke Omroep. Wij zijn trots op ons professioneel Hilversums koor. Ik vind het bijzonder en mooi dat ik namens het college het Groot Omroepkoor mag onderscheiden met de gemeentespeld”, aldus burgemeester Broertjes.